Wkkgz – verplichting klachten- en geschillencommissie

Per 1 januari 2017 is iedere zorgaanbieder verplicht een regeling te hebben voor de opvang en behandeling van klachten en geschillen. Dit is geregeld in de Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg). Als lid van de NVH krijg je per 1 januari 2017, bij een klacht, ondersteuning van de verplichte klachtenfunctionaris en ben je aangesloten bij een geschillenregeling.

Samen met andere paramedische beroepsgroepen heeft de NVH gewerkt aan de instelling van een klachtenfunctionaris en een geschillenregeling; beiden zijn ondergebracht bij het Kwaliteitsregister Paramedici (KP). NVH-leden zijn via hun lidmaatschap automatisch aangesloten bij deze regeling.

Informatie voor niet NVH-leden
Ook als niet-NVH-lid is het mogelijk om je aan te sluiten bij de klachten en geschillenregeling die bij de Stichting Kwaliteitsregister Paramedici is ondergebracht. De kosten voor deze aansluiting zijn € 175,00 excl. BTW per jaar. Heb je interesse dan kun je een mail sturen naar info@huidtherapie.nl o.v.v. klachten- en geschillencommissie-aansluiting.

Let op! Het is alleen mogelijk gebruik te maken van de klachtenfunctionaris en de geschillenregeling als je bent aangesloten. Het is niet mogelijk om je pas aan te sluiten op het moment dat er een klacht is. Daarbij is het van belang om te weten dat het sinds 1 januari 2017 een wettelijke verplichting is om aangesloten te zijn bij een klachten- en geschillencommissie. Klik hier voor meer informatie van de Rijksoverheid betreffende de Wkkgz verplichtingen voor zorgverleners.

Wil je als niet-NVH-lid aansluiten bij de klachten- en geschillenregeling Paramedici? Dan kan dit voor huid- en oedeemtherapeuten alleen via de NVH. Vul dan onderstaand formulier in. Je ontvangt direct na aanmelding een bevestiging per mail, zodra al je gegevens verwerkt en gecontroleerd zijn ontvang je de jaarfactuur.

Aanmeldformulier Klachten- en geschillencommissie t.b.v. Niet-NVH-leden

Informatie voor patiënten
Uw zorgverlener doet er alles aan goede zorg te verlenen en alles zorgvuldig te organiseren. Mocht u als cliënt onverhoopt toch niet tevreden zijn, dan is het belangrijk dat te bespreken. Als dat geen oplossing biedt, kunt u een klacht indienen. Uw zorgverlener is aangesloten bij de Klachten- en geschillenregeling Paramedici. Meer informatie treft u hier aan.

Meer weten voor NVH-leden?
Klik hier (ledenwebsite, inloggen vereist) voor meer informatie en uitleg over de Wkkgz-verplichtingen, wat je zelf moet doen en welke hulp de NVH biedt.